Τετάρτη 22 Ιουλίου 2015

ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΟΣ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΜΑΣ - ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΑΡΞΗ ΜΑΣ

ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΥΠΑΡΞΕΩΣ (24-3-2014)

Ρένος Κωνσταντίνου, θεολόγος
1. Γενικά
Ο σεβασμός προς τον άνθρωπο εκδηλώνεται καταρχήν ως σεβασμός προς την ζωή του. Ο σεβασμός αυτός εκδηλώνεται με θετικό και αρνητικό τρόπο. Ο θετικός τρόπος αφορά ενέργειες που προστατεύουν και υπερασπίζονται τη ζωή. Ο αρνητικός τρόπος αφορά ενέργειες που αποτρέπουν ενδεχόμενη απειλή ή καταστροφή του. Ο άνθρωπος έχει έμφυτο σεβασμό προς τη ζωή και κινείται αυθόρμητα για τη προστασία της.
Δυστυχώς στις μέρες μας οι απειλές κατά της ανθρώπινης ζωής αυξήθηκαν (πόλεμοι, διαμάχες, φόνοι κ.α.). Ταυτόχρονα όμως αυξήθηκαν και οι κινήσεις για τη προστασία της. Όμως οι κινήσεις αυτές θεωρούν την ανθρώπινη ζωή ανεξάρτητα απο την πνευματική φύση και προοπτική του ανθρώπου. Και η θεώρηση αυτή δεν είναι ούτε χριστιανική,. αλλά ούτε και ανθρώπινη. Η αξία του ανθρώπου δεν περιορίζεται στη βιολογική του παρουσία, αλλά βρίσκεται στην προσωπικότητα του. Η αξία του ανθρώπου έγκειται στην «κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν» Θεού υπόσταση του.
2.  Έννοια και ιερότητα της ζωής.
Η ζωή δεν είναι κάτι που μπορεί να οριστεί, διότι δεν είναι κάτι που μπορεί να περιοριστεί. Η ζωή μπορεί να οριστεί σε αντιπαράθεση με το θάνατο: το τέλος της ζωής είναι ο θάνατος.
Για τους χριστιανούς η έννοια της ζωής κατέχει κεντρική θέση. Ο Θεός είναι ο δημιουργός της ζωής. Ο Χριστός είναι η φανέρωση της ζωής: «Εγώ ειμι η οδός και η αλήθεια και η ζωή» (Ιω. 14,6).
Η προέλευση της ζωής φανερώνει και την ιερότητα της. Και η αναγνώριση της ιερότητας της ζωής αποτελεί την προϋπόθεση για σεβασμό της. Χωρίς την αναγνώριση αυτή σεβασμός της καταντά μια συμβατική έννοια. Γι' αυτό και παρουσιάζεται το παράδοξο φαινόμενο του υπερβολικού ενδιαφέροντος για τα ζώα με παράλληλη περιφρόνηση του ανθρώπου.
3. Παραβίαση και περιφρόνηση της ζωής.
Α. Φόνος
Φόνος είναι η σκόπιμη θανάτωση του ανθρώπου με βίαιο τρόπο. Αποτελεί τη βασικότερη μορφή παραβίασης της ανθρώπινης ζωής. Ο φόνος απαγορεύεται τόσο στην Παλαιά Διαθήκη (8η εντολή: «ου φονεύσεις»), όσο και στην Καινή Διαθήκη. Ο Χριστός θέλοντας να κόψει το κακό από τη ρίζα του, που είναι η οργή, καλεί τον άνθρωπο να μην οργίζεται εναντίον του συνανθρώπου του: « Εγω δε λέγω υμίν ότι πας ο οργιζόμενος τω αδελφώ αυτού εική ένοχος έσται τη κρίσει» (Ματθ. 5, 22).
Μια μορφή ακούσιου φόνου ή ακούσιας αυτοκτονίας είναι τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία στοιχίζουν τη ζωή σε πολλούς ανθρώπους. Οφείλονται σε απροσεξία ή αδιαφορία.
Β. Αμβλώσεις
Άμβλωση είναι διακοπή της κύησης του εμβρύου με διάφορες μεθόδους. Η άποψη ότι η γυναίκα έχει τι δικαίωμα να αποφασίζει για το σώμα της και για το έμβρυο που κυοφορεί, είναι απαράδεκτη από κάθε άποψη. Το έμβρυο δεν αποτελεί ιδιοκτησία ούτε της γυναίκας, ούτε του άνδρα. Από την άλλη και οι κίνδυνοι από μια άμβλωση για τη ζωή της γυναίκας είναι μεγάλοι. Τέλος δεν είναι λογικό να χαρακτηρίζεται ως ανθρώπινο δικαίωμα, κάτι το οποίο συνεπάγεται στέρηση του δικαιώματος της ζωής μιας ανθρώπινης ύπαρξης που άρχισε να διαμορφώνεται. Η αδυναμία του εμβρύου να υπερασπιστεί τον εαυτό του δεν νομιμοποιεί την καταστροφή του.
Η Εκκλησία χαρακτήρισε εξαρχής την άμβλωση ως φόνο και την συνεργία σε αυτή ως συνεργία σε φόνο. Από την στιγμή της συλλήψεως υπάρχει μια νέα  ύπαρξη, ένας νέος άνθρωπος. Βέβαια το βρέφος δεν είναι τέλειος άνθρωπος, αλλά το ίδιο μπορεί να λεχθεί και για το αρτιγέννητο βρέφος. Για την Εκκλησία λοιπόν ο άνθρωπος από την στιγμή της σύλληψης του, εισέρχεται στη προοπτική της αιωνιότητας.
Δυστυχώς οι αμβλώσεις έχουν νομιμοποιηθεί σε πολλές χώρες του κόσμου και στην Κύπρο. Για να κατανοήσουμε το μέγεθος του εγκλήματος αναφέρουμε πως στην Ελλάδα γίνονται ετησίως περίπου 300.000 αμβλώσεις, ενώ στην Αμερική 1.600.000.
Σίγουρα υπάρχουν όμως και διλληματικές περιπτώσεις. Σε κάποια ακραία περίπτωση θα μπορούσε η διατήρηση της ζωής του εμβρύου να αποτελέσει θανάσιμο κίνδυνο για τη μητέρα. Μόνο η υπεύθυνη αντιμετώπιση ενός τα τέτοιου θέματος από τους γονείς, τους ιατρούς και τον Πνευματικό Ιερέα θα οδηγήσει σε διέξοδο. Επίσης προβάλλονται και διάφοροι κοινωνικοί, ψυχολογικοί, οικονομικοί και άλλοι λόγοι για τη διακοπή της κυήσεως, οι οποίοι όσο σοβαροί και αν είναι δεν μπορούν να θεωρηθούν ηθικά επαρκείς. Εδώ εντάσσονται και οι προληπτικοί λόγοι που ανακύπτουν από την εφαρμογή του προγεννητικού ελέγχου. Είναι απαράδεκτο όμως να θανατωθεί το έμβρυο επειδή διαπιστώθηκε κάποια ασθένεια ή σύνδρομο. Πολλές φορές γίνονται και λάθη. Επίσης σε οποιαδήποτε φάση της ζωής του ο άνθρωπος μπορεί να παρουσιάσει κάποια ασθένεια και μάλιστα σοβαρή και βασανιστική για τον ίδιο και τους δικούς του. Τι θα γίνει τότε; Επειδή ασθένησε σοβαρά κάποιος, σημαίνει ότι πρέπει να θανατωθεί;
Γ. Θανατική ποινή
Η θανατική ποινή επιβάλλεται σε ορισμένες χώρες σε βαριές μορφές εγκληματικών πράξεων. Στις μέρες μας αυξήθηκαν οι υποστηρικτές της, ιδιαίτερα όπου υπάρχει έξαρση της βίας. Παράλληλα όμως αυξήθηκαν και οι φωνές που ζητούν κατάργηση της.
Η θανατική ποινή είναι βάρβαρη, αφιλάνθρωπη και αντιχριστιανική, διότι: 1) στερεί από τον άνθρωπο το αναφαίρετο δικαίωμα της ζωής, 2) δεν επιδέχεται διαβάθμιση, ούτε επανορθώνεται σε περίπτωση δικαστικής πλάνης, 3) δεν αποδεικνύεται ότι λειτουργεί κατασταλτικά, 4) σύμφωνα με την χριστιανική διδασκαλία η επίγεια ζωή του ανθρώπου είναι αποτελεί ευκαιρία μετάνοιας και τελειώσεως. Με την διακοπή της διακόπτεται και οποιαδήποτε δυνατότητα προς την κατεύθυνση αυτή.
Το κράτος δεν έχει απόλυτη εξουσία στον άνθρωπο. Η πρόταση του χριστιανισμού είναι ότι η πρόληψη του εγκλήματος αποτελεί και την ορθότερη αντιμετώπιση του.  Η σωστή ανατροφή και ιδιαίτερα η χριστιανική, καλλιεργεί και εμφυτεύει στον άνθρωπο από την παιδική ηλικία το σεβασμό προς τον άλλο, την αγάπη και την ανοχή.
Δ. Βασανιστήρια
Αποτελούν μια ακόμη μορφή παραβίασης της ζωής. Η Εκκλησία τα απορρίπτει προβάλλοντας την ελευθερία του προσώπου. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα. Ιδιαίτερα όταν ο σκοπός αυτός αποβλέπει στην επιβολή μιας θρησκευτικής, ιδεολογικής ή άλλης αρχής.
4. Επίλογος – Συμπέρασμα
Ο Θεός είναι ο δημιουργός της ζωής. Η προέλευση της ζωής φανερώνει και την ιερότητα της. Δυστυχώς σήμερα, είτε λόγω συμφερόντων, είτε για άλλους λόγους, η  ανθρώπινη ζωή περιφρονείται. Δεν νοείται κάποιος να ονομάζεται χριστιανός και να μην σέβεται τη ζωή, τόσο τη δική του, όσο και των συνανθρώπων του, ανεξαρτήτως φυλής, θρησκείας και ιδεολογίας. Ο Θεός είναι ο Κύριος της ζωής και του θανάτου. Πρέπει παράλληλα να τονίσουμε ότι η ζωή του ανθρώπου δεν ταυτίζεται με τη βιολογική παρουσία του, αλλά εκτείνεται στην αιωνιότητα. Υπάρχει και μετά θάνατον ζωή. Αυτό όμως δεν δικαιολογεί την αφαίρεση της ζωής από κάποιο άνθρωπο, ούτε περιφρόνηση της παρούσας ζωής, διότι και η παρούσα ζωή έχει αξία κατά τη χριστιανική διδασκαλία. Αποτελεί ουσιαστικά το προστάδιο της αιωνιότητας.
==================================================

τάρτη, 22 Ιουλίου 2009




Βέιλ Σιμόν



Στη Γαλλία γιορτάζουν τα εκατό χρόνια από τη γέννηση μιας ξεχωριστής φιλοσόφου, της Σιμόν Βέιλ(1909-1943). Πρόκειται για μία άγνωστη διανοούμενη εκτός Γαλλίας, που είχε ιδιαίτερη σχέση με τη φιλοσοφία και τη ζωή, καθώς ήταν και χριστιανή και μαρξίστρια, αλλά πέθανε νωρίς, μόλις τα 33 της χρόνια, το 1943, κάνοντας ουσιαστικά απεργία πείνας σε ένδειξη συμπαράστασης στους Γάλλους που λιμοκτονούσαν λόγω του πολέμου. Η Βέιλ σταμάτησε την από καθέδρας διδασκαλία της και πήγε δύο χρόνια (1934-35) ως απλή εργάτρια στα μεγάλα εργοστάσια(Ρενώ) για να γνωρίσει στο πετσί της την κατάσταση της εργατικής τάξης(συνδυασμός της κουλτούρας της εργατικής τάξης και της φιλοσοφίας). Ακολούθησε η συμμετοχή της στις διεθνείς ταξιαρχίες στον ισπανικό εμφύλιο το 1936. Το 1941 θα εργαστεί στους αγρούς, ενώ το 1942 θα εγκαταλείψει τη Γαλλία και θα πάει στη Νέα Υόρκη και ακολούθως στο Λονδίνο, όπου θα γίνει συναγωνίστρια του στρατηγού ντε Γκωλ. Για την Βέιλ, ο σεβασμός προς τον άλλον, προς τον άνθρωπο είναι η μόνη υποχρέωση. Κι αυτή πληρούται όταν ο σεβασμός είναι πραγματικός και όχι υπερβατικός. Και ο πραγματικός σεβασμός είναι αυτός που καλύπτει τις γήινες ανάγκες του ανθρώπου, που είναι φυσικές(τροφή, στέγη, ζεστασιά κ.ά.) αλλά κυρίως αυτός που ικανοποιεί τις ανάγκες για τη ζωή της ψυχής. Η συνονόματή της, η Σιμόν ντε Μπωβουάρ την άκουγε να λέει στους διαδρόμους της Σορβόνης, πως «Ένα μόνο πράγμα αξίζει σήμερα στον κόσμο, η επανάσταση που θα δώσει τροφή σ’ όλο τον κόσμο». Αλλά είπαμε, αυτός ο «σεβασμός», αυτή η επανάσταση δεν είναι ολοκληρωμένη, αν δεν συνοδεύεται από ένα νόημα, που θα τρέφει και την ψυχή.
Στο βιβλίο της «το ρίζωμα» η Σιμόν Βέιλ(L’ enracinement, folio essays, Gallimard, 1949) επισημαίνει πως «το ρίζωμα» είναι η πιο σπουδαία και η πιο παραγνωρισμένη ανάγκη της ανθρώπινης ψυχής. Μία ανθρώπινη ύπαρξη έχει μία ρίζα από την πραγματική, ενεργητική και φυσική συμμετοχή της στην ύπαρξη μιας συλλογικότητας, που κρατάει ζωντανούς κάποιους θησαυρούς του παρελθόντος και κάποια προαισθήματα του μέλλοντος. Η φυσική συμμετοχή σημαίνει αυτόματα τον τόπο, τη γέννηση, το επάγγελμα, το ανθρώπινο περιβάλλον. Αλλά κάθε άνθρωπος έχει ανάγκη από ποικίλες ρίζες, όπως η ηθική, η πνευματική και διανοητική ζωή, διαμέσου των πεδίων των οποίων είναι φυσικό μέρος. Στο πρώτο μέρος του βιβλίου(«οι ανάγκες της ψυχής») η Σιμόν Βέιλ σημειώνει ότι η υποχρέωση (obligation) κατισχύει του δικαίου. Διότι ένα δικαίωμα δεν είναι αφ’ εαυτού του αποτελεσματικό, αλλά από την υποχρέωση στην οποία αντιστοιχεί. Η πραγματική πλήρωση ενός δικαιώματος δεν προκύπτει από εκείνον που το κατέχει, αλλά από όλους εκείνους τους ανθρώπους που αναγνωρίζουν ότι είναι υποχρεωμένοι κατά ένα τρόπο σχετικά μ’ αυτό. Η υποχρέωση συνεπώς είναι αποτελεσματική όταν αναγνωρίζεται. Το ίδιο και το δικαίωμα, δεν είναι τίποτα όταν δεν αναγνωρίζεται. Μόνο η υποχρέωση συνδέει τις ανθρώπινες υπάρξεις. Το γεγονός ότι η ανθρώπινη ύπαρξη έχει έναν αιώνιο προορισμό(πίστη), επιβάλλει μία και μόνο υποχρέωση, αυτή του «σεβασμού». Η υποχρέωση δεν επιτελείται παρά εάν είναι πραγματικά εκφρασμένη μ’ έναν τρόπο πραγματικό κι όχι φανταστικό. Επιτελείται δηλαδή μέσω των επίγειων αναγκών του ανθρώπου. Παραδείγματα: Οι Αιγύπτιοι σκέφτονταν ότι μία ψυχή δεν μπορεί να δικαιωθεί μετά θάνατον εάν δεν μπορεί να πει: «Δεν άφησα κανέναν να υποφέρει από πείνα». Το ίδιο ισχύει και για τους χριστιανούς. Οι ανάγκες που όταν δεν ικανοποιούνται αναλογούν σε «θάνατο», χωρίζονται σε φυσικές όπως η πείνα, η προστασία από τη βία, η κατοικία, η ένδυση, η ζεστασιά, η υγιεινή και η φροντίδα σε περίπτωση ασθένειας. Και σε ανάγκες της «ηθικής ζωής», που αφορούν την «τροφή της ψυχής», όπως ο σεβασμός σε μία συλλογικότητα, την πατρίδα, την οικογένεια κ.ά.
Ένα σακί σιτάρι μπορεί να αντικατασταθεί από ένα σακί σιτάρι, αλλά η τροφή που προσφέρει μία συλλογικότητα στην ψυχή των μελών της, δεν έχει ισοδύναμο μέσα στο σύμπαν ολόκληρο. Δεν πρέπει να συγχέουμε τις ανάγκες της ψυχής με τις επιθυμίες, τα καπρίτσια, τις φαντασιώσεις, τα βίτσια. Ο άνθρωπος δεν έχει ανάγκη το ρύζι ή τις πατάτες αλλά την τροφή. Ομοίως δεν έχει ανάγκη το κάρβουνο ή το ξύλο αλλά τη ζεστασιά(ή τη δροσιά, την εργασία και την ανάπαυση). Γι’ αυτό πρέπει να αναγνωρίζουμε τις διαφορετικές ικανοποιήσεις των αναγκών της ψυχής, που είναι ισοδύναμες και απαντούν στις ίδιες ανάγκες. Μία άλλη ανάγκη της ψυχής είναι η ελευθερία επιλογής. Η κοινή ζωή περιορίζει τις επιλογές. Η υποταγή στους κανόνες αλλά και η υποταγή σε ανθρώπινες υπάρξεις, θεωρούμενες ηγετικές είναι μία ακόμα ανάγκη. Ακόμη, η πρωτοβουλία και η υπευθυνότητα, το να αισθάνεται κανείς χρήσιμος και συγχρόνως απαραίτητος είναι ζωτικές ανάγκες της ανθρώπινης ψυχής. Το παράδειγμα της πλήρους στέρησης των αναγκών αυτών είναι ο Άνεργος, ακόμα και αν βοηθούμενος έχει να φάει, να έχει στέγη και να ντυθεί(κανείς δεν μπορεί να δημιουργεί το φόβο της ανεργίας σε κανέναν). Η ισότητα, επίσης, είναι ζωτική ανάγκη και συνίσταται στο σεβασμό και στην πραγματική δημόσια αναγνώριση, εκφραζόμενη μέσω των θεσμών και των ηθών. Απαιτείται μια ορισμένη ισορροπία μεταξύ ισότητας και ανισότητας. Αλλά σε κάθε περίπτωση ο καθένας πρέπει να είναι ίσος με κάθε άλλον στην ελπίδα τόσο τη δική του όσο και τον παιδιών του. Παράδειγμα: Στο μέτρο που είναι πραγματικά δυνατό για ένα παιδί, γιο ενός εργάτη γης, να γίνει μια μέρα υπουργός, το ίδιο και ο γιος του υπουργού μπορεί να γίνει μια μέρα εργάτης γης.
Σε ό,τι αφορά στη συλλογικότητα, αυτή εισχωρεί ήδη στο μέλλον και συντηρείται όχι μόνο από τους ζωντανούς αλλά και από τα παιδιά που θα έρθουν στον κόσμο στους αιώνες που έρχονται. Η συλλογικότητα έχει τις ρίζες της στο παρελθόν και συνιστά το μοναδικό όργανο διατήρησης των πνευματικών θησαυρών που συγκέντρωσαν οι νεκροί μας, το μοναδικό όργανο της μεταβίβασης-παράδοσης μέσω του οποίου οι νεκροί μπορούν να μιλήσουν στους ζωντανούς. Είναι το μοναδικό εγκόσμιο πράγμα που αποτελεί έναν άμεσο σύνδεσμο με τον αιώνιο προορισμό του ανθρώπου. Γι’ αυτό η υποχρέωση απέναντι σε μία συλλογικότητα μπορεί να συναρτάται με την ολοκληρωτική θυσία. Όμως μερικές συλλογικότητες αντί να προσφέρουν τροφή, κανιβαλίζουν τις ψυχές. Εδώ έχουμε μία «κοινωνική ασθένεια»(σ.σ. υπαινίσσεται τους ναζί), και η πρώτη υποχρέωση είναι να επιχειρήσουμε τη θεραπεία της, ίσως και χειρουργικά. Τέλος υπάρχουν νεκρές συλλογικότητες, που χωρίς να καταβροχθίζουν ψυχές, δεν προσφέρουν τίποτα. Αυτές οφείλουμε να τις αναζωογονήσουμε, ξαναζωντανεύοντας τις ρίζες. Προσοχή, όμως, στο Χρήμα, γιατί καταστρέφει τις ρίζες παντού όπου εισχωρεί, αντικαθιστώντας όλα τα κίνητρα με την επιθυμία του «νικάν»(gagner). Επίσης, η αγάπη για το παρελθόν, την παράδοση θεωρείται πολλές φορές αντιδραστική. Η παράδοση, όμως, δεν είναι αντιδραστική αφ’ εαυτής. Εξάλλου η επανάσταση βασίζει όλο το σφρίγος της στην παράδοση. Μάλιστα, κάθε πολιτικός, δικαιοδοτικός και τεχνικός νεωτερισμός οφείλει να επιτρέπει στους ανθρώπους να ξαναβρούν τις ρίζες τους. Γι’ αυτό η καταστροφή του παρελθόντος είναι ίσως το πιο μεγάλο έγκλημα. Γι’ αυτό σήμερα η δηλητηρίαση της κοινωνίας έχει φθάσει μέχρι τη διαφθορά της δυστυχίας! Τελικά, το ξερίζωμα γεννά την ειδωλολατρία. Ή αλλιώς, το ξερίζωμα είναι μακράν η πιο επικίνδυνη ασθένεια των ανθρώπινων κοινωνιών. Οι ξεριζωμένες ψυχές περιπίπτουν σε μαρασμό που μοιάζει με θάνατο, άλλοτε μέσω του λήθαργου και άλλοτε της βίας, όπως συνέβη με τους σκλάβους της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Η έννοια του ξεριζώματος της Βέιλ παραπέμπει στην έννοια της αλλοτρίωσης και της ξένωσης, αλλά εκείνο που αξίζει πάνω απ’ όλα είναι ο πρωτότυπος και ιδιότυπος τρόπος σκέψης της.

=============================================

Σταυρούλα Φωτιάδου


Μάθε να κερδίζεις το σεβασμό των γύρω σου


Μια από τις σημαντικότερες αρετές που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος είναι να δείχνει σεβασμό σε ό,τι κινείται ή είναι στάσιμο γύρω του, πίσω του, απέναντι του, στην άλλη άκρη του κόσμου.
Κάθε πολιτισμένος άνθρωπος οφείλει να σέβεται κι έχει το δικαίωμα να σέβονται και τον ίδιο. Η σχέση αυτή είναι λίγο-πολύ αμφίδρομη. Όταν κάποιος δείχνει σεβασμό ανταμείβεται με το να τον εισπράττει κιόλας.
Δυστυχώς όχι πάντα και τα παραδείγματα σ’ αυτή την περίπτωση δεν είναι και λίγα. Μεγάλο κεφάλαιο.
Σε περασμένα χρόνια ο σεβασμός ήταν ταυτόσημος με το φόβο. Με σέβεσαι; Άρα με φοβάσαι κιόλας.
Τρανταχτό παράδειγμα; Σκεφτείτε τη θρυλική φράση της γαμήλιας λειτουργίας. «Η δε γυνή ίνα φοβήται τον άνδρα». Ο σεβασμός που ζητείται εκφράζεται με το ρήμα «φοβούμαι».

Ναι, η σημασία της φράσης είναι άλλη αλλά όταν εκφράζεται με ρήμα που έχει ρίζα το φόβο, αναρωτηθείτε πόσοι μπορούν να τα διαχωρίσουν. Ειδικά στα χρόνια εκείνα. Τότε που όσο πιο πολύ φοβόσουν κάποιον ή όσο πιο πολύ τον υπηρετούσες και δεν του έφερνες αντιρρήσεις τόσο περισσότερο, υποτίθεται, πως τον σεβόσουν.
Αυτά όμως συνέβαιναν τότε. Τώρα;

Ο σεβασμός είναι μια αρετή που κερδίζεται, κατακτάται. Κάθε κίνηση μας μικρή και μεγάλη μετράει στην απόκτησή του. Δε χωράει στρατηγικές και σχέδια. Δεν μπορείς, δηλαδή, να ξυπνήσεις μια ωραία πρωία και να πεις «Τι έχω να κάνω σήμερα; Α! Να κάνω δυο καλές πράξεις για να κερδίσω το σεβασμό του γείτονα.» ή «Αν για τρεις μήνες δε μαλώσω το παιδί μου και του κάνω όλα τα χατίρια, σίγουρα θα με σέβεται πιο πολύ.»
Σεβασμό μας διδάσκουν οι άνθρωποι που μας μεγαλώνουν, οι δάσκαλοί μας, οι άνθρωποι του κοντινού μας περιβάλλοντος είτε είναι φίλοι είτε όχι. Σεβασμό, ακόμη, διδασκόμαστε κι από αγνώστους, από ανθρώπους που μας εμπνέουν, που θαυμάζουμε, που έχουμε ως πρότυπα.
Νομίζω ότι δεν χρειάζονται πολλά για να κερδίσει κανείς σεβασμό. Τα πράγματα είναι τόσο απλά για μια έννοια τόσο βαριά.
Τι έχουν, λοιπόν, οι άνθρωποι που σέβεσαι; Τα ίδια πρέπει να έχεις κι εσύ για ν’ απολαμβάνεις ανάλογες συμπεριφορές.
Πρώτο, βασικότερο και κύριο, έχουν αγάπη για τα πάντα γύρω τους. Που σημαίνει ότι δε δείχνουν κακία, ζήλια, φθόνο, μίσος. Όταν συμπεριφέρεσαι με αγάπη σ’ έναν άνθρωπο, μαλακώνεις την ψυχή του, όταν αγαπάς ένα φυτό το βλέπεις ν’ ανθίζει. Η αγάπη, λοιπόν, είναι το μεγαλύτερο βήμα για να φτάσει κανείς στο σεβασμό.
Η γνώση, επίσης, είναι σπουδαία. Το να έχεις γνώσεις και να θέλεις να τις μοιραστείς για να βοηθήσεις όποιον μπορείς, για να του μάθεις, να τον εξελίξεις.
Κερδίζεις τον σεβασμό των γύρω σου όταν έχεις θετική σκέψη και καλή διάθεση. Έχετε δει κανέναν μίζερο και κακοπροαίρετο να δέχεται σεβασμό; Όχι.
Σεβασμό κερδίζουν κι οι δυνατοί άνθρωποί. Όχι οι δυνατοί σε μυϊκή δύναμη, οι δυνατοί σε ψυχική δύναμη. Αυτοί που έχουν κότσια και προχωρούν στηριζόμενοι στα δικά τους πόδια.
Η ευγένεια κι η υπομονή, επιπλέον, τονώνουν το σεβασμό.

Όταν φέρεσαι και συμπεριφέρεσαι με ευγένεια και δείχνεις υπομονή, γίνεται αυτό που πολύ εύστοχα λέμε «τον σκλαβώνεις τον άλλο». Και φυσικά, δείχνοντας ανοχή κι αποδοχή σε οποιαδήποτε διαφορετικότητα του άλλου.
Όλα αυτά ξέρετε πώς συνοψίζονται απλά;

Σεβασμό κερδίζουν οι καθαροί άνθρωποι, και δεν εννοώ αυτούς που δεν βρωμάνε, αλλά τους αληθινούς ανθρώπους. Αυτοί που δεν έχουν ούτε να κρύψουν ούτε να κρυφτούν από τίποτα.
Αυτοί που κάνουν το καλό και το ρίχνουν στο γιαλό.
============================================




       
Διαμάντω Μπουρνά από Διαμάντω Μπουρνά

11:30, 20 Αυγ 2012

Αναρτήθηκε στην κατηγορία: ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τελευταία τροποποίηση: 19 Αυγούστου, 2012 22:42

Η οικογένεια αποτελεί τον πιο ισχυρό θεσμό της ελληνικής κοινωνίας. Για χρόνια αυτή η θεωρία αποτελούσε ένα παραδοσιακό κλισέ, που μεταφερόταν απο γενιά σε γενιά, προκειμένου οι νεότεροι να πιστέψουν σε αυτήν και να προστατέψουν την ιδέα.

Η ελληνική κοινωνία δεν απογαλακτίστηκε ποτέ από την οικογενειακή εστία, ακόμα και τις εποχές του άκρατου καταναλωτισμού και ευδαιμονισμού. Προσπάθησε να πάρει πιο μοντέρνες και απελευθερωμένες μορφές,  στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών προτύπων, αλλά η αλήθεια είναι, ότι δεν τα κατάφερε. Μιμήθηκε μεν, αλλά δεν μπόρεσε να μπει σε αυθεντικές βορειοευρωπαϊκές κυρίως δομές , γιατί οι δεσμοί αίματος στη χώρα έιναι πιο ισχυροί από εκείνους της υπόλοιπης Ευρώπης.

Πιθανόν να ήταν μια καταπιεστική οικογένεια, που δεν έδινε περιθώρια πρωτοβουλίας και ανεξαρτησίας στα νεώτερα μέλη της. Πιθανόν επίσης να κινείτο με συντηρητισμό και παλιομοδίτικες απόψεις. Πιθανόν ακόμα οι πατριάρχες της οικογένειας να ήθελαν τα πάντα υπό έλεγχο. Σαφώς με το πέρασμα του χρόνου ελαστικοποιήθηκαν και οι σχέσεις. Με την εξέλιξη της κοινωνίας εξελίχθηκε και η οικογένεια,  αλλά πάντα τελικά σε αυτη τη χώρα ήταν και είναι ο θεμέλιος λίθος.

 Σήμερα αυτό πλέον αποτελεί παραδοχή και όχι κλισέ. Οι οικογένειες είναι εκείνες, που δεν έχουν επιτρέψει στην κοινωνία να καταρρεύσει τελείως. Που μπορούν να κρατάνε ανθρώπους όρθιους πάνω σε κινούμενη άμμο. Η δύναμη της ομάδας είναι σαφώς μεγαλύτερη από εκείνη της μονάδας.

Η αλληλοβοήθεια, η συμπαράσταση ψυχολογική και οικονομική, η στήριξη και όλα εκείνα, που μια οικογένεια μπορεί να προσφέρει στο άτομο, κρατάνε ακόμα την κοινωνική συνοχή και έχουν αποφευχθεί καταστάσεις απόλυτου πανικού μπροστά στο οικονομικό τέρας της κρίσης.
Ακούγεται ηθικοπλαστικό αλλά μάλλον είναι αλήθεια, όσο ακόμα αντέξει η ελληνική οικογένεια έχει ελπίδες να αντέξει και η ελληνική κοινωνία.

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις για: , , , , ,
============================================

Τελευταία 7:22 μμ 530 δις ευρώ σε έναν μήνα κέρδισε η Γερμανία από την κρίση του ευρώ! Ευρώπη: «οικογένεια» ή εταιρεία; Όταν ξεκίνησε η δημιουργία της ευρωπαϊκής ένωσης μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, σκοπό είχε μία πολιτική ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Αυτή θα περιελάμβανε μία ένωση βασισμένη στην κοινή ιστορική κληρονομιά, στον πολιτισμό, στην κληρονομιά της ρωμαϊκής διοίκησης, στον χριστιανισμό και τελευταία στην οικονομία. Θα υπήρχε μία πολιτική ένωση των ευρωπαίων εθνών. Κάποια στιγ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.logiosermis.net/2015/07/blog-post_86.html#.Va9Zv_kaufg
Τελευταία 7:22 μμ 530 δις ευρώ σε έναν μήνα κέρδισε η Γερμανία από την κρίση του ευρώ! Ευρώπη: «οικογένεια» ή εταιρεία; Όταν ξεκίνησε η δημιουργία της ευρωπαϊκής ένωσης μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, σκοπό είχε μία πολιτική ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Αυτή θα περιελάμβανε μία ένωση βασισμένη στην κοινή ιστορική κληρονομιά, στον πολιτισμό, στην κληρονομιά της ρωμαϊκής διοίκησης, στον χριστιανισμό και τελευταία στην οικονομία. Θα υπήρχε μία πολιτική ένωση των ευρωπαίων εθνών. Κάποια στιγ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.logiosermis.net/2015/07/blog-post_86.html#.Va9Zv_kaufg
==============================================

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου